POBIERZ E-BOOKA

TELETURNIEJ NA LEKCJI JĘZYKA OBCEGO? CZEMU NIE!

Czy wiesz, że popularne teleturnieje telewizyjne z powodzeniem możesz wykorzystać na swojej lekcji? Programy tj. „Milionerzy”, „Kocham Cię Polsko”, czy „Familiada” mają wszystko, żeby spełnić podstawowe funkcje gier i zabaw na lekcji: utrwalają słownictwo i struktury gramatyczne, wprowadzają element zaskoczenia, angażują wszystkich uczniów, mają jasne zasady, rozwijają kreatywność. Jedyne co musisz zrobić, aby je wykorzystać to odpowiednio zaadaptować do swojej grupy uczniów. Jak to zrobić? Obejrzyj poniższe nagranie lub przeczytaj artykuł:

1. „Kocham Cię Polsko” - według mnie najlepszą zabawą są licytacje. W tej zabawie dzielimy uczniów na dwie drużyny. Podajemy temat słownictwa, które chcemy utrwalić np.: vegetables. Dodajemy do niej kategorię, jeśli chcemy nieco utrudnić zadanie np.: green vegetables. Zadaniem uczniów jest wymienić maksymalnie 15 zielonych warzyw w ciągu 45 sekund. Zanim przejdziemy do realizowania zadania następuje licytacja. Drużyna zastanawia się ile warzyw będzie w stanie wymienić i licytuje się z drużyną przeciwną. Nauczyciel koordynuje licytacje. Drużyna, która wygra licytacje ma 45 sekund na podanie poprawnych odpowiedzi przy czym jedna osoba może powiedzieć tylko jedno słowo. Jeżeli drużyna wykona zadanie otrzymuje 1pkt. Jeżeli nie, punkt przechodzi do drużyny przeciwnej. Zabawę powtarzamy z kolejną kategorią.

2. Familiada – zabawę przeprowadzamy bardzo podobnie do wersji pierwotnej. Przygotowujemy zestaw pytań z odpowiedziami (tyle pytań ile chcemy rund). Dzielimy uczniów na dwie drużyny, uczniowie ustawiają się w rzędzie. Zapraszamy na środek dwie pierwsze osoby z drużyny i zadajemy uczniom pytanie. Na tablicy zapisujemy ilość odpowiedzi (np.: wymień 5 zielonych owoców; wymień 6 ubrań na zimę; wymień 3 czynności, które można robić w parku ). Uczeń, który odpowie jako pierwszy podając jeden wyraz, który znajduje się w odpowiedziach wygrywa kolejkę dla swojej drużyny – zapisujemy tą odpowiedź na tablicy. Następnie odpowiada druga osoba z wygranej drużyny, kolejno trzecia i czwarta. Jeśli uczniowie nie trafią z odpowiedzią zapisujemy po ich stronie X, co oznacza utratę szansy. Jeśli zapiszemy trzy – możliwość udzielania odpowiedzi przechodzi do drużyny przeciwnej. Drużyna, która dokończy listę odpowiedzi zdobywa punkt. Powtarzamy czynność w kolejnej rundzie ze zmianą pytania i osób walczących w bezpośrednim pojedynku.

3. Najsłabsze ogniwo - przygotowujemy zestaw pytań z lekcji i tematów, które uczniowie przerabiali. Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel zadaje pytanie dowolnej parze, jeśli para odpowie poprawnie otrzymują 10 pkt. Kolejna para odpowiada za 20 pkt, kolejna za 30 pkt i tak dalej, aż do ostatniej pary. Jeśli któraś z par odpowie źle – punkty tracą wszyscy, którzy odpowiadali poprzednio. Można przed zadaniem pytania poprosić o zachowanie punktów w banku i wówczas para oddaje punkty do banku na przechowanie przez 1 rundę; jednocześnie może odpowiedzieć tylko za 10 pkt. Zadajemy każdej parze po dwa pytania – to jest 1 runda. Po tej rundzie wszyscy decydują, która para jest najsłabszym ogniwem i kogo trzeba wyeliminować z gry. Powtarzamy kolejną rundę i tak do momentu, aż wyłonimy zwycięzcę.

Zachęcam Cię do wykorzystywania również innych teleturniejów tj. np.: Milionerzy czy Koło Fortuny. Są one doskonałą podstawą do przygotowania ciekawej i interesującej np.: powtórki przed sprawdzianem. Jeśli masz swoje sprawdzone pomysły na wykorzystanie popularnych teleturniejów możesz podzielić się nim w komentarzu:)

Cześć!

Nazywam się Klaudia Rogalska i pomagam nauczycielom prowadzić nowoczesne lekcje angażujące uczniów poprzez kursy online i kreatywne materiały dydaktyczne. Współpracuję z nauczycielami języków obcych, których uczę nowych umiejętności: prowadzenia lekcji bez kserówki, nauczania online, tworzenia edukacyjnych escape roomów oraz korzystania z nowoczesnych technologii.

Dowiedz się o mnie więcej