POBIERZ E-BOOKA

SONGS ? Tylko nie gap filling!

Piosenki (szczególnie w okresie świątecznym) mogą być doskonałym narzędziem do wykorzystania na lekcji języka angielskiego. Popularne utwory tj. „Last Christmas”, czy „Let it snow” są przydatne, kiedy chcemy nauczyć nowych słów i zwrotów jednocześnie wprowadzając akcent świąteczny. Najczęściej wykorzystywanym ćwiczeniem przy pracy z piosenką jest popularne gap filling, czyli uzupełnianie brakujących wyrazów. Mimo tego, iż ćwiczenie jest skuteczne, to wciąż powtarzane może stać się w końcu dla uczniów nudne.

Dlatego przedstawiam Ci 6 propozycji ćwiczeń, które z powodzeniem możesz wykorzystać przy lekcjach z piosenkami. Przeczytaj artykuł lub obejrzyj video i dowiedz się jak nie zanudzić swoich uczniów:)

  1. Wyrazy lub obrazki – przygotowujemy na małych karteczkach wyrazu i obrazki. Prosimy o połączenie i stworzenie par. Dla uczniów starszych mogą to być pojedyncze wersy piosenki pocięte na pół. W trakcie słuchania piosenki uczniowie wskazują jakie słowa lub wersy piosenki usłyszeli i układają je w kolejności chronologicznej. Dla utrudnienia możemy dorzucić słowa, które nie występują w piosence.
  2. Zwrotki – rozdajemy uczniom powycinane różne części całego utworu. Ich zadaniem jest ułożyć je w kolejności w jakiej występują w piosence.
  3. Narysuj piosenkę – uczniowie słuchają utworu i starają się narysować, to co słyszą i z czym kojarzy im się dany utwór. Mogą to być słowa klucz lub symbole. Później uczniowie oglądają teledysk i w parach lub małych grupach dyskutują o różnicach i podobieństwach między swoimi obrazkami. Opisują swoje odczucia związane ze słuchaniem utworu.
  4. Piosenkowe kalambury – uczniowie otrzymują po jednym lub dwa wersy danej piosenki. Na tym etapie nie wiedzą, co to jest za utwór. Rysują to, co zapisane jest na otrzymanym wersie. Rysują to, co rozumieją i z czym im się dane słowa kojarzą. Następnie w parach próbują odgadnąć, co jest narysowane na kartce kolegi. Nauczyciel włącza utwór, uczniowie układają swoje obrazki w kolejności chronologicznej na dywanie. Następnie dopasowują wersy do obrazków. Śpiewamy wspólnie piosenkę. Przed włączeniem utworu uczniowie mogą obejrzeć wszystkie obrazki i postarać się odgadnąć tytuł utworu.
  5. Co mamy wspólnego – ćwiczenie sprawdzi się przy piosenkach, w których jest jeden bohater np.: Rudolph (renifer), Santa, czy Frosty (the snowman). Uczniowie według przedstawionego schematu wypisują podobieństwa i różnice między bohaterem piosenki, a sobą. Układają zdania na podstawie zebranych informacji.
  6. Układanie własnych wersów – najlepsze ćwiczenie, jeśli chodzi o kreatywność i rozwój umiejętności językowych. Uczniowie wymyślają własne wersy do znanych melodii.

Jeśli potrzebujesz materiałów do przeprowadzenia lekcji z wykorzystaniem świątecznych piosenek pobierz je bezpłatnie tutaj: http://bit.ly/christmaspack3.

W każdy wtorek udostępniam całkowicie bezpłatnie materiały dla nauczycieli j. angielskiego. Zapisz się na listę mailingową i otrzymuj materiały prosto na swoją skrzynkę: http://bit.ly/darmowematerialy.

Cześć!

Nazywam się Klaudia Rogalska i pomagam nauczycielom prowadzić nowoczesne lekcje angażujące uczniów poprzez kursy online i kreatywne materiały dydaktyczne. Współpracuję z nauczycielami języków obcych, których uczę nowych umiejętności: prowadzenia lekcji bez kserówki, nauczania online, tworzenia edukacyjnych escape roomów oraz korzystania z nowoczesnych technologii.

Dowiedz się o mnie więcej