POBIERZ E-BOOKA

Jak ograniczyć kserowanie materiałów na lekcje języka obcego?

Obejrzyj video i dowiedz się o moich 4 sposobach na pozbycie się kserówki lub przeczytaj artykuł.

Kserowanie materiałów szczególnie w szkołach publicznych odbywa się niekiedy na potęgę. Nauczyciele są zobowiązani do przeprowadzania sprawdzianów i kartkówek, które muszą odbyć się na papierze. Dodatkowo, na zajęcia kserują karty pracy, które pomagają im nauczać swojego przedmiotu. Jak pomnożymy sobie ilość papieru i toneru jaką wykorzystujemy na jednego ucznia w ciągu roku szkolnego, to wychodzą ogromne liczby. A co dopiero w szkole, gdzie mamy ponad 1000 uczniów.... Pieniądze jakie trzeba wydać w ciągu roku szkolnego na toner i papier martwią nie jednego dyrektora szkoły. Nieważne kto płaci – rodzice uczniów, czy szkoła. Ważne, że są to bardzo duże kwoty, które można zagospodarować na realizację innych celów jak np.: zakup tabletów.

Czy można ograniczyć kserowanie? Moim zdaniem nie można, ale wręcz trzeba! Przekazuję Ci 4 moje sprawdzone sposoby na to jak ograniczyć lub wyeliminować kserowanie:

  • kserówki wielorazowe – jeśli już chcemy, czy potrzebujemy coś wydrukować zadbajmy o to, aby były to karty pracy wielorazowe. Wydrukowaną kartkę laminujemy, a uczniowie uzupełniają ją za pomocą mazaków suchościeralnych. Zarówno mazaki jak i laminator z foliami to często zakup jednorazowy i nie musi leżeć po stronie nauczyciela. Kiedy przedstawisz swojemu dyrektorowi koszty związane z tonerem i porównasz z foliami do laminowania, czy flamastrami, to z pewnością uzyskasz zgodę na zakup takich materiałów, gdyż są one sporo tańsze. Dla nas nauczycieli jest to o tyle wygodne, że przygotowujemy taką pomoc tylko raz, a korzystamy z niej w każdej potrzebie.
  • delegowanie zadań na uczniów – ćwiczenia typu warm-up lub ćwiczenie pisemne na powtórzenie np.: gramatyki mogą być również efektywnym i interesującym zadaniem domowym. Zamiast kserować karty pracy prosimy o przygotowanie jej przez uczniów. Uczniowie bardzo chętnie zaangażują się w tworzenie własnych materiałów jak będą widzieli sens tego, co robią. Pamiętajmy o tym, że aby uczniowie dobrze zrobili zadanie musimy im najpierw pokazać JAK to zrobić.
  • metoda Dogme oraz flipped classroom – obie metody zakładają przejęcie odpowiedzialności za proces uczenia się przez uczniów. W przypadku metody Dogme uczniowie sami wybierają temat oraz sposób w jaki chcą daną wiedzę uzyskać i przyswoić. Metoda flipped classroom zakłada przeprowadzenie lekcji od początku do końca przez uczniów, którzy przygotowują się do niej pod kierunkiem nauczyciela. Obie metody są skuteczne, jeśli je powtarzamy i uczymy uczniów pracy z nimi. Nie stosujemy ich co lekcję, ale od czasu do czasu. Zachęcam do zapoznania się z artykułami na ten temat, jeśli jeszcze nie próbowałaś/-łeś uczyć tymi metodami.
  • zestaw ćwiczeń bez kserowania – podstawą pracy bez kserówek jest zastąpienie ich ćwiczeniami, które spełniają swoje zadanie, a jednocześnie nie wymagają kserowania. Z powodzeniem można uczyć gramatyki, słownictwa, pisania czy słuchania bez kserówki. Warto więc zaopatrzyć się w zestaw uniwersalnych ćwiczeń, które nie tylko ćwiczą to na czym nam zależy, ale jednocześnie wprowadzają na lekcję „coś nowego”, „efekt WOW”, angażują uczniów w nieznany im często sposób, rozwijają nie tylko umiejętności językowe, ale również pracę w grupie, kreatywność, spostrzegawczość i wiele innych.

Z tą ideą powstały moje dwa produkty: kurs online „Teaching with NO (or FEW) resources oraz e-book „55 gier i zabaw na lekcje języka obcego”. Jeśli szukasz gotowych materiałów zajrzyj tutaj: https://www.riseandshine.com.pl/szkolenia-dla-nauczycieli.html

Zachęcam do podjęcia wyzwania i zastąpienia kserówki na lekcji. Efekty potrafią być naprawdę nieoczekiwane, a satysfakcja i zadowolenia z pracy wzrosną co najmniej o jeden poziom :)

Jeśli jeszcze nie dołączyłeś /-łaś do społeczności dla nauczycieli zapraszam tutaj: https://www.facebook.com/riseandshineteachers/

Cześć!

Nazywam się Klaudia Rogalska i pomagam nauczycielom prowadzić nowoczesne lekcje angażujące uczniów poprzez kursy online i kreatywne materiały dydaktyczne. Współpracuję z nauczycielami języków obcych, których uczę nowych umiejętności: prowadzenia lekcji bez kserówki, nauczania online, tworzenia edukacyjnych escape roomów oraz korzystania z nowoczesnych technologii.

Dowiedz się o mnie więcej